Formativní hodnocení

Hodnocení je nedílnou součástí vzdělávacího procesu a na ZŠ Didaktis věříme, že by mělo dětem pomáhat dosahovat vzdělávacích cílů a rozvíjet jejich znalosti, dovednosti a kompetence. Od roku 2014 jsme se vydali cestou formativního hodnocení, které poskytuje jasnou zpětnou vazbu nejen žákům, ale také rodičům a učitelům. Tento přístup zlepšuje chuť k učení, posiluje vztahy a pozitivně ovlivňuje atmosféru ve škole.

Jak formativní hodnocení funguje?

  • Individuální rozvoj: Každý žák má možnost hledat vlastní cesty k rozvoji a postupovat podle svých schopností.
  • Sebehodnocení od 1. třídy: Děti se od prvního ročníku učí pomocí jednoduchých symbolů zaznamenávat svůj pokrok a identifikovat své potřeby.
  • Diferencované úkoly: Zadáváme úkoly s různými úrovněmi obtížnosti a možností volby, čímž respektujeme individuální tempo každého žáka.
  • Popisný jazyk: Používáme hodnocení, které přesně popisuje míru osvojení kompetencí a poskytuje konkrétní zpětnou vazbu.
  • Práce s chybou: Chybu vnímáme jako příležitost k učení, nikoli jako neúspěch.
  • Pravidelná reflexe: Podporujeme děti v průběžném zamýšlení nad svým pokrokem a pomáháme jim stanovovat vlastní cíle.
  • Vizuální znázornění pokroku: Používáme nástroje, jako jsou mapy pokroku, které žákům pomáhají sledovat vlastní rozvoj.
  • Podpora a koučink: Dětem poskytujeme pomocnou ruku a vedeme je k uvědomění si svého posunu.
  • Spolupráce s rodiči: Rodiče pravidelně informujeme, pořádáme setkání a besedy, abychom sdíleli zpětnou vazbu a plánovali další kroky.

Proč formativní hodnocení?

Formativní hodnocení učí děti přebírat odpovědnost za svůj rozvoj a podporuje jejich sebedůvěru. Na ZŠ Didaktis vytváříme bezpečné prostředí, kde je hodnocení nástrojem pro růst, nikoli strašákem. Tento přístup pomáhá dětem rozvíjet své schopnosti a budovat pozitivní vztah ke vzdělávání.