Formativní hodnocení
Hodnocení je nedílnou součástí vzdělávacího procesu a na ZŠ Didaktis věříme, že by mělo dětem pomáhat dosahovat vzdělávacích cílů a rozvíjet jejich znalosti, dovednosti a kompetence. Od roku 2014 jsme se vydali cestou formativního hodnocení, které poskytuje jasnou zpětnou vazbu nejen žákům, ale také rodičům a učitelům. Tento přístup zlepšuje chuť k učení, posiluje vztahy a pozitivně ovlivňuje atmosféru ve škole.
Jak formativní hodnocení funguje?
- Individuální rozvoj: Každý žák má možnost hledat vlastní cesty k rozvoji a postupovat podle svých schopností.
- Sebehodnocení od 1. třídy: Děti se od prvního ročníku učí pomocí jednoduchých symbolů zaznamenávat svůj pokrok a identifikovat své potřeby.
- Diferencované úkoly: Zadáváme úkoly s různými úrovněmi obtížnosti a možností volby, čímž respektujeme individuální tempo každého žáka.
- Popisný jazyk: Používáme hodnocení, které přesně popisuje míru osvojení kompetencí a poskytuje konkrétní zpětnou vazbu.
- Práce s chybou: Chybu vnímáme jako příležitost k učení, nikoli jako neúspěch.
- Pravidelná reflexe: Podporujeme děti v průběžném zamýšlení nad svým pokrokem a pomáháme jim stanovovat vlastní cíle.
- Vizuální znázornění pokroku: Používáme nástroje, jako jsou mapy pokroku, které žákům pomáhají sledovat vlastní rozvoj.
- Podpora a koučink: Dětem poskytujeme pomocnou ruku a vedeme je k uvědomění si svého posunu.
- Spolupráce s rodiči: Rodiče pravidelně informujeme, pořádáme setkání a besedy, abychom sdíleli zpětnou vazbu a plánovali další kroky.
Proč formativní hodnocení?
Formativní hodnocení učí děti přebírat odpovědnost za svůj rozvoj a podporuje jejich sebedůvěru. Na ZŠ Didaktis vytváříme bezpečné prostředí, kde je hodnocení nástrojem pro růst, nikoli strašákem. Tento přístup pomáhá dětem rozvíjet své schopnosti a budovat pozitivní vztah ke vzdělávání.