Nadané děti

Barvy KND (2)

Nadání dítěte je potenciál, a nikoli jeho jednou provždy daná dispozice. Nadání je proto třeba systematicky rozvíjet.

V naší škole integrujeme rozumově nadané děti do běžné třídy, o jejich potřeby pečujeme těmito způsoby:

  • Na začátku školní docházky provádíme v rámci běžné výuky několikatýdenní screening dítěte, na jehož základě sestavujeme individuální rozvojový plán. V rozvojovém plánu jsou nadanému dítěti nastaveny takové vzdělávací cíle, které jsou pro něj dostatečně motivující výzvou.
  • Vytváříme bezpečné prostředí, založené na respektujícím přístupu, srozumitelné komunikaci, funkčních pravidlech chování a podpoře zdravých vztahů ve skupině.
  • U nadaného žáka rozvíjíme také jeho volní vlastnosti, aby své nadání dokázal v budoucnu využít v profesním i osobním životě: vystavujeme ho situacím, v nichž musí vyvinout úsilí a trpělivost, překonávat adekvátní překážky, pracovat s chybou a neúspěchem, soustředit se nejen na proces, ale i na výsledek. Poznává tak své silné i slabé stránky a učí se s nimi pracovat.
  • Učivo nadaným žákům v rámci učiva daného ročníku obohacujeme a prohlubujeme, abychom se vyhnuli úskalím jejich akcelerace (přeskočení ročníku) – nadané žáky začleňujeme do běžné třídy. Ti tak mohou zůstávat v kontaktu se svými vrstevníky a učit se pracovat a vycházet s přirozenou skupinou dětí.
  • Používáme promyšlený systém víceúrovňového hodnocení, které dává nadaným žákům reálnou možnost zažívat ve škole úspěch – současně však zabraňuje tomu, aby dostávali výborné hodnocení bez toho, že by vyvinuli dostatečné úsilí.
  • Pracujeme se vzdělávacími materiály nakladatelství Didaktis, které jsou vhodné pro práci s rozumově nadanými, protože odbourávají zbytečný dril, navozují situace z praktického života a vtahují žáky do probíraných témat hravou dějovou linkou. Učebnice rovněž doplňují probíraná témata o další souvislosti a informace (statistiky, měření, zajímavosti, kuriozity a výjimky) a nabízejí vhodné formy náročnějších úloh (slovní úlohy, projekty, mezipředmětové úlohy, prezentace, šifry, tajenky a grafy).
  • Do výuky zařazujeme bloky pro nadané, v nichž spojujeme žáky s diagnostikovaným nadáním z více ročníků. Díky úzké spolupráci s nakladatelstvím Didaktis jsme jako první škola v ČR začali v těchto blocích pracovat s ojedinělým vzdělávacím materiálem Koumák, určeným pro nadprůměrně až mimořádně nadané žáky.
  • V odpoledním čase pořádáme v naší škole řadu zájmových kroužků, ve kterých nadané děti mohou rozvíjet svá specifická nadání. V prostorách naší školy se pravidelně koná pod záštitou Mensy rovněž Klub nadaných dětí.
  • Úzce spolupracujeme s Pedagogicko-psychologickou poradnou na ulici Kohoutova, s níž konzultujeme metodiku práce s nadanými žáky tak, abychom vhodně reagovali na jejich potřeby.

Další články

1000019172

Čarodějnice Kanistvoora

V úterý odpoledne se děti třetího a čtvrtého oddělení setkaly v Akátkách s čarodějnicí Kanistvoorou, která požádala svého pomocníka pavouka Francoise, aby obešel 5 tvorů v její Čározoo a získal od nich tajné ingredience na výrobu důležitého lektvaru…

IMG_0607

Ať žije Země!

Letošní oslava Dne Země proběhla ve velkém stylu. V Didaktisu bylo pořádně rušno a děly se věci! Každý si přišel na své – fermentovalo se, uklízelo, vyráběly se skleníky i krmítka, připravovala se pomazánka, zkoumaly se evoluční zvláštnosti a mnoho…

1000018883

Kuchtíme se Zdravou Pětkou

Jídlo a originalita? To vzbudilo nadšení! Děti druhého a třetího oddělení se s odhodláním pustily do celostátní kuchařské soutěže Zdravá 5. Podmínky soutěže nebyly vůbec jednoduché – týmy se musely vejít do stanoveného rozpočtu 200 korun a zároveň…