Nadané děti
Nadání dítěte je potenciál, a nikoli jeho jednou provždy daná dispozice. Nadání je proto třeba systematicky rozvíjet.
V naší škole integrujeme rozumově nadané děti do běžné třídy, o jejich potřeby pečujeme těmito způsoby:
- Na začátku školní docházky provádíme v rámci běžné výuky několikatýdenní screening dítěte, na jehož základě sestavujeme individuální rozvojový plán. V rozvojovém plánu jsou nadanému dítěti nastaveny takové vzdělávací cíle, které jsou pro něj dostatečně motivující výzvou.
- Vytváříme bezpečné prostředí, založené na respektujícím přístupu, srozumitelné komunikaci, funkčních pravidlech chování a podpoře zdravých vztahů ve skupině.
- U nadaného žáka rozvíjíme také jeho volní vlastnosti, aby své nadání dokázal v budoucnu využít v profesním i osobním životě: vystavujeme ho situacím, v nichž musí vyvinout úsilí a trpělivost, překonávat adekvátní překážky, pracovat s chybou a neúspěchem, soustředit se nejen na proces, ale i na výsledek. Poznává tak své silné i slabé stránky a učí se s nimi pracovat.
- Učivo nadaným žákům v rámci učiva daného ročníku obohacujeme a prohlubujeme, abychom se vyhnuli úskalím jejich akcelerace (přeskočení ročníku) – nadané žáky začleňujeme do běžné třídy. Ti tak mohou zůstávat v kontaktu se svými vrstevníky a učit se pracovat a vycházet s přirozenou skupinou dětí.
- Používáme promyšlený systém víceúrovňového hodnocení, které dává nadaným žákům reálnou možnost zažívat ve škole úspěch – současně však zabraňuje tomu, aby dostávali výborné hodnocení bez toho, že by vyvinuli dostatečné úsilí.
- Pracujeme se vzdělávacími materiály nakladatelství Didaktis, které jsou vhodné pro práci s rozumově nadanými, protože odbourávají zbytečný dril, navozují situace z praktického života a vtahují žáky do probíraných témat hravou dějovou linkou. Učebnice rovněž doplňují probíraná témata o další souvislosti a informace (statistiky, měření, zajímavosti, kuriozity a výjimky) a nabízejí vhodné formy náročnějších úloh (slovní úlohy, projekty, mezipředmětové úlohy, prezentace, šifry, tajenky a grafy).
- Do výuky zařazujeme bloky pro nadané, v nichž spojujeme žáky s diagnostikovaným nadáním z více ročníků. Díky úzké spolupráci s nakladatelstvím Didaktis jsme jako první škola v ČR začali v těchto blocích pracovat s ojedinělým vzdělávacím materiálem Koumák, určeným pro nadprůměrně až mimořádně nadané žáky.
- V odpoledním čase pořádáme v naší škole řadu zájmových kroužků, ve kterých nadané děti mohou rozvíjet svá specifická nadání. V prostorách naší školy se pravidelně koná pod záštitou Mensy rovněž Klub nadaných dětí.
- Úzce spolupracujeme s Pedagogicko-psychologickou poradnou na ulici Kohoutova, s níž konzultujeme metodiku práce s nadanými žáky tak, abychom vhodně reagovali na jejich potřeby.