Nadané děti

Barvy KND (2)

Nadání dítěte je potenciál, a nikoli jeho jednou provždy daná dispozice. Nadání je proto třeba systematicky rozvíjet.

V naší škole integrujeme rozumově nadané děti do běžné třídy, o jejich potřeby pečujeme těmito způsoby:

  • Na začátku školní docházky provádíme v rámci běžné výuky několikatýdenní screening dítěte, na jehož základě sestavujeme individuální rozvojový plán. V rozvojovém plánu jsou nadanému dítěti nastaveny takové vzdělávací cíle, které jsou pro něj dostatečně motivující výzvou.
  • Vytváříme bezpečné prostředí, založené na respektujícím přístupu, srozumitelné komunikaci, funkčních pravidlech chování a podpoře zdravých vztahů ve skupině.
  • U nadaného žáka rozvíjíme také jeho volní vlastnosti, aby své nadání dokázal v budoucnu využít v profesním i osobním životě: vystavujeme ho situacím, v nichž musí vyvinout úsilí a trpělivost, překonávat adekvátní překážky, pracovat s chybou a neúspěchem, soustředit se nejen na proces, ale i na výsledek. Poznává tak své silné i slabé stránky a učí se s nimi pracovat.
  • Učivo nadaným žákům v rámci učiva daného ročníku obohacujeme a prohlubujeme, abychom se vyhnuli úskalím jejich akcelerace (přeskočení ročníku) – nadané žáky začleňujeme do běžné třídy. Ti tak mohou zůstávat v kontaktu se svými vrstevníky a učit se pracovat a vycházet s přirozenou skupinou dětí.
  • Používáme promyšlený systém víceúrovňového hodnocení, které dává nadaným žákům reálnou možnost zažívat ve škole úspěch – současně však zabraňuje tomu, aby dostávali výborné hodnocení bez toho, že by vyvinuli dostatečné úsilí.
  • Pracujeme se vzdělávacími materiály nakladatelství Didaktis, které jsou vhodné pro práci s rozumově nadanými, protože odbourávají zbytečný dril, navozují situace z praktického života a vtahují žáky do probíraných témat hravou dějovou linkou. Učebnice rovněž doplňují probíraná témata o další souvislosti a informace (statistiky, měření, zajímavosti, kuriozity a výjimky) a nabízejí vhodné formy náročnějších úloh (slovní úlohy, projekty, mezipředmětové úlohy, prezentace, šifry, tajenky a grafy).
  • Do výuky zařazujeme bloky pro nadané, v nichž spojujeme žáky s diagnostikovaným nadáním z více ročníků. Díky úzké spolupráci s nakladatelstvím Didaktis jsme jako první škola v ČR začali v těchto blocích pracovat s ojedinělým vzdělávacím materiálem Koumák, určeným pro nadprůměrně až mimořádně nadané žáky.
  • V odpoledním čase pořádáme v naší škole řadu zájmových kroužků, ve kterých nadané děti mohou rozvíjet svá specifická nadání. V prostorách naší školy se pravidelně koná pod záštitou Mensy rovněž Klub nadaných dětí.
  • Úzce spolupracujeme s Pedagogicko-psychologickou poradnou na ulici Kohoutova, s níž konzultujeme metodiku práce s nadanými žáky tak, abychom vhodně reagovali na jejich potřeby.

Další články

1A_002

Cesta k první třídě

Pro nové zájemce připravujeme… Kavárna pro rodiče - zájemce o 1. třídu 2024/25 - uskuteční se 7. 1. 2025 a 19. 11. 2024 (OBSAZENO) Individuální setkání s ředitelkou školy - prosinec 2024 - únor 2025 Den otevřených dveří 25. 1. 2025 Motivační setkání…

462559353_907909154816818_4783288554988439522_n

Záložka spojuje knihy

Svět zvířat ovládl 15. ročník česko-slovenského projektu Záložka spojuje knihy, do kterého se děti z naší školní družiny s chutí zapojili. Motto letošního ročníku: Od mravence po velrybu - inspirující svět zvířat nás motivoval nejen ke kreativní…

20241113_153628

CHROMATOGRAFIE

V klubu nadaných dětí se při pokusech pokaždé jen tak mimochodem naučíme nová slova. Tentokrát to bylo VZLÍNÁNÍ. Děti celkem výstižně komentovaly, že je to jako když voda leze po žebříku nahoru. Druhé slovo bylo CHROMATOGRAFIE, div jsme si jazyk…